Technology

Is it possible to make diamonds from wind?

Diamond is one of the most precious metals in the world and it is very difficult to get it, but now the idea of ​​making diamonds in a very unique way has been introduced.

According to the world’s leading business magazine Forbes, a company from Switzerland has come up with a new and unique concept of diamond making.

The luxury jewelry company says it will create diamonds in the laboratory using carbon dioxide extracted from the air.

Ryan Sherman, chairman of the company, told Forbes details of the project: “It may seem weird, but we’re working on a plan to use carbon dioxide in the air to make jewelry in the laboratory.” Working for

In the laboratory, the diamonds made from it will look like diamonds obtained from mining.

He says the move will also significantly reduce air pollution, as 2 tons of carbon dioxide will be extracted from the air to produce one carat of diamond.

“We’re planning to use 18 million to make this project a reality,” he said.

Is it possible to make diamonds from wind?

ہیرا ویسے تو دنیا کی قیمتی ترین دھاتوں میں سے ایک ہے اور اسے حاصل کرنا بھی بہت مشکل ہے، تاہم اب نہایت انوکھے طریقے سے ہیرے بنانے کا تصور پیش کردیا گیا ہے۔

دنیا کے ممتاز کاروباری جریدے فاربس کے مطابق سوئٹزر لینڈ کی ایک کمپنی نے ہیرے بنانے کا نیا اور اچھوتا تصور پیش کردیا ہے۔

لگژری زیورات بنانے والی اس کمپنی کا کہنا ہے کہ وہ ہوا سے کشید کی گئی کاربن ڈائی آکسائیڈ کی مدد سے لیبارٹری میں ہیرے تخلیق کرے گی۔

کمپنی کے چیئرمین ریان شیرمین نے فاربس کو اس منصوبے کی تفصیلات بتاتے ہوئے کہا کہ بظاہر تو یہ تصور بہت عجیت اور ناممکن لگتا ہے، لیکن ہم ہوا میں موجود کاربن ڈائی آکسائیڈ کو لیبارٹری میں جواہرات کی تیاری میں استعمال کرنے کے منصوبے کو عملی شکل دینے کے لیے کام کر رہے ہیں۔

لیبارٹری میں اس سے بننے والے ہیرے دکھنے میں کان کنی سے حاصل ہونے والے ہیروں کی طرح ہی ہوں گے۔

ان کا کہنا ہے کہ اس اقدام سے فضائی آلودگی میں بھی بہت کمی آئے گی، کیوں کہ ایک قیراط کے ہر ایک ہیرے کو بنانے کے لیے ہوا سے 2 ٹن کاربن ڈائی آکسائیڈ کشید کی جائے گی۔

ریان کا مزید کہنا تھا کہ اس منصوبے کو عملی شکل دینے کے لیے ہم 18 ملین ڈالراستعمال کرنے کی منصوبہ بندی کر رہے ہیں، وہ وقت دور نہیں جب ہم ماحول دوست ہیروں سے بنے زیورات استعمال کر رہے ہوں گے۔

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Back to top button